Februari 2023
Vandaag hebben wij op feestelijke wijze samen met onze relaties ons nieuwe werkschip gedoopt en in gebruik genomen. Dit gebeurde op de werf van Groeneveldt Marine Construction B.V.
De romp van ons schip wijkt substantieel af van de gebruikelijke werkschepen, dit vloeit voort uit een rompontwerp wat is getest in het Marin te Wageningen en is op dit moment het enige werkschip wat wordt voorzien van een hybride waterstof-elektrische aandrijving. De hoofdaandrijving bestaat uit een 500 KW elektromotor welke wordt gevoed vanuit een groot accupakket en is tevens voorzien van twee generatoren met een vermogen van 281 KWE per stuk. Deze generatoren worden voorzien van twee Volvo Penta stage V motoren welke in 2023 worden omgebouwd naar waterstof hybride motoren. Met deze aandrijving en accupakket beschikt De Vries Werkendam over een volledig emissieloos werkschip wat voldoet aan het ES-TRIN ADN regelement waarmee het schip ook in onder andere petrochemische havens te werk gesteld kan worden. De “Ruigt” met een lengte van 50m en een breedte 9,5m, is modulair in breedte uit te breiden in veelvouden van 3m, kan in kleine en grote havens komen en is zeer makkelijk manoeuvreerbaar. Hierdoor kunnen we complexe werken maken waarbij stabiliteit van het werkschip maximaal vergroot kan worden. Standaard zal het schip van een 80t Electrische Sany telescoopkraan worden voorzien.
Als De Vries Werkendam zijn wij trots en zien we dit als een mooie stap voor de duurzame toekomst van onze goed ontwikkelende bedrijvengroep. De vanouds bekende samenwerking met onze opdrachtgevers willen we verder uitbreiden door ‘state of the art ‘ te performen.